Использование компьютерных программ в обучении иностранному языку учащихся 5-6 классов средней школы

Самоучитель

Просмотр содержимого документа
«Использование компьютерных программ в обучении иностранному языку учащихся 5-6 классов средней школы»

Использование компьютерных программ в обучении иностранному языку учащихся 5-6 классов средней школы

СОДЕРЖАНИЕ

Введение 3

Глава 1. Анализ компьютерных программ для обучения

различным видам речевой деятельности 5

1.1. Обучение аудированию 5

1.2. Обучение говорению 6

1.3. Обучение письму 7

1.4. Обучение чтению 8

Глава 2. Комплекс упражнений с использованием компьютерных

программ по развитию различных видов речевой деятельности на

английском языке 9

2.1. Обучение аудированию 9

2.2. Обучение говорению 11

2.3. Обучение письму 17

2.4. Обучение чтению 21

Заключение 27

Список использованных источников 28

Введение

Актуальность исследования. Роль иностранных языков в последние годы стала огромной. Знание иностранного языка помогает человеку приблизиться к мировой культуре, пользоваться интернет-сайтами на любом языке, а также успешно работать с ИКТ, широкое использование которого открывает совершенно новые образовательные тенденции и позволяет учителям преподавать предмет на новом уровне.

Согласно программы по иностранному языку, основной целью изучения языка является практическое овладение иностранным языком для дальнейшего взаимодействия в обществе. Задача учителя в этом случае — создать успешную ситуацию в классе, вовлечь учеников в творческую деятельность.

Высокий уровень владения языком требуется не только для общения со сверстниками, но и для участия в международных конкурсах и программах. Для успешного международного общения также необходимы такие качества личности, как коммуникативные навыки, отсутствие языковых барьеров, знание международного этикета, дальновидность и т. д.

В наши дни компьютер — очень важная вещь. Подходящее приложение для него нашли многие, те, кто не играет в компьютерные игры, а использует его в образовательных целях. Ведь существует множество электронных учебников, мультимедийных обучающих программ, которые хорошо подходят для изучения иностранного языка. Используя компьютерные технологии в процессе обучения, учитель делает урок более интересным и творческим, решая педагогические, методические и психологические принципы.

Цель исследования: теоретическое обоснование использования интернет-ресурсов в обучении английскому языку для формирования межкультурной компетенции школьников средней школы.

Задачи исследования:

  • проанализировать компьютерные программы для обучения различным видам речевой деятельности;

  • разработать комплекс упражнений с использованием компьютерных программ по развитию различных видов речевой деятельности на английском языке.

Объект исследования: компьютерные программы.

Предмет исследования: процесс формирования навыков речевых видов деятельности с использованием интернет-ресурсов.

Теоретическую основу исследования составляют труды отечественных и зарубежных исследователей в области педагогики и методики преподавания иностранных языков: Т. М. Байтугановой, И. Г. Захаровой, О. А. Кудиновой, Е. О. Литвиновой, Н. В. Матвеевой, Е. И. Рогова, и др.

Методы исследования были определены целями и задачами работы. В ней исследовании использовались такие методы как: структурно-содержательный анализ источника, анализ педагогического опыта, метод изучения литературных источников.

Практическая значимость работы заключается в том, что результаты работы могут быть использованы при обучении иностранному языку в системе общего образования, а также системе повышения квалификации учителей иностранных языков.

Глава 1. Анализ компьютерных программ для обучения различным видам речевой деятельности

1.1. Обучение аудированию

Lyrics Training – обучение аудированию с помощью песен.

Для быстрого и интересного усвоения аудирования рекомендуется слушать песни на английском языке. На сайте Lyrics Training учащийся выбирает музыкальный стиль, находит песню, настраивает уровень и песня начинает играть. Учащиеся слушают песню и параллельно с этим видит текст песни. В зависимости от выбранного уровня вам нужно вставить 10%, 25%, 50% или более слов. Это отличная практика аудирования.

Отличительной особенностью обучения иностранному языку с помощью песен является аутентичная речь. Ведь каждый исполнитель пишет пластинки, не задумываясь об отступах в словах и четкости произношения, что, несомненно, становится препятствием для всех, кто начинает учить язык и на лету улавливать смысл песен. Исполнители поют в соответствии с ритмом и тактом. Поэтому при обучении часто возникают такие проблемы, как «Я не понимаю точно слово, которое нужно ввести», но это плюс. Учащиеся слышат реальную речь и невольно, в результате систематических тренировок, их произношение приобретает такие же «естественные» характеристики.

Eslfast.com: На главной странице вы увидите два раздела для прослушивания: для начинающего и для среднего уровней.

В каждом разделе есть тематические подразделы. Учащийся выбирает рассказы или диалоги на разговорные темы и открывает соответствующую страницу. В открывшемся окне вверху экрана присутствует панель управления аудиоплеером, а внизу текст. Если трудно воспринимать речь на слух, то есть возможность прочитать текст параллельно с учителем, а затем прослушать запись, не читая. На этой странице можно найти много полезных диалогов из жизни с полезными фразами. Благодаря такому подходу к обучению учащиеся не только улучшать понимание английского языка на слух, но и расширят словарный запас и потренируют произношение.

1.2. Обучение говорению

Сегодня традиционные средства обучения занимают ведущее место в обучении иностранному языку, но благодаря использованию различных информационно-коммуникационных технологий, таких как видео, звук и анимация, можно разнообразить образовательную среду. Все это напрямую способствует повышению познавательной активности учащихся, повышению мотивации учебной деятельности, повышению интереса к изучению языка и иноязычной речи, поэтому использование всех ранее указанных технологий оказывает большое влияние на эмоциональную сферу учащихся. В свою очередь повышение мотивации и познавательной активности благотворно влияет на развитие устной речи учащихся [1, с. 120].

На сайте British council в разделе «Speak» учащиеся могут посмотреть веселые приключенческие истории Сэма и Пэм и попрактиковаться в произношении английских звуков. В разделе представлено всего 8 видеороликов, среди которых стоит выделить «The zoo». В данном видео учащимся предлагается повторить звуки ‘w’, ‘x’, ‘y’, ‘z’ и ‘qu’.

Обучающимся предлагается просмотреть 3-х минутный видеоролик, в котором показано, как правильно произносить звуки, а также слова, содержащие данные звуки.

В разделе «Обсудите» учащимся предлагается ответить на вопросы: «There were lots of words with ‘w’, ‘x’, ‘y’, ‘z’ and ‘qu’ in this story. What was your favourite word? Do you know any other words with ‘w’, ‘x’, ‘y’, ‘z’ and ‘qu’? Write a comment and tell us!» [14].

К сожалению, в данном разделе недостаточно представлен материал для развития разговорных навыков учащихся, а минимальное количество упражнений не позволяет в полной мере развить устные навыки младших школьников.

BBC Learning English: Страница для изучения английского языка на официальном сайте BBC. Этот ресурс был создан для предоставления актуального мультимедийного контента людям во всем мире, которые хотят говорить по-английски для удовольствия, работы или учебы. Поэтому, как и любому иностранному гражданину, зарегистрированному в международной социальной сети Facebook, учащимся также понравится страница, где они смогут взаимодействовать с членами команды и узнавать о различных программах и обновленном контенте. Интернет-ресурс содержит множество материалов, наиболее ценными из которых являются подкасты на английском языке (британский акцент), раздел вопросов и ответов, лексические пояснения.

К особенностям ресурса относится предоставление материала полными, пройденными курсами, но каждый компонент курса автономен и может быть изучен самостоятельно. Это означает, что студент может выбрать оптимальный для себя способ обучения, следуя порядку прохождения полного курса или отдельных материалов, наиболее подходящих для него.

1.3. Обучение письму

Проблема обучения письму была и остается актуальной до сегодняшнего дня. Как мы уже говорили, использование интернет-технологий в обучении иностранному языку позволяет решить ряд конкретных практических задач: пополнение словарного запаса словарем современного иностранного языка; улучшить речевые навыки и умения. Компьютерные технологии также помогают развивать и совершенствовать культуру письменного общения.

На сайте British council представлен один раздел на обучение письма «Writing practice». В данном разделе – 3 уровня: от самых простых тем («My day», «Birthday party») до самых сложных («Penpal letter», «Book review»).

EnglishClass101: Изучение иностранного языка через этот сайт представляет собой хорошо построенную программу, состоящую из аудиодиалогов, рабочих тетрадей, чек-листов и других полезных инструментов для каждого урока. Учащиеся могут начать обучение на любом уровне, от начального до продвинутого. Сайт предлагает прекрасную возможность проверить свои навыки письма на английском языке: после каждого урока ученики могут оставлять комментарии с вопросами или рассказывать о том, как следили за уроком. Другие участники проекта и преподаватели (носители языка) будут рады пообщаться со студентами.

1.4. Обучение чтению

Чтение – один из важнейших видов речевой деятельности, тесно связанный как с произношением, так и с пониманием речи. Чтение является не только целью образования, но и его средством, оно помогает приобщиться к достижениям человечества в области науки и искусства, знакомит с культурой и бытом различных народов, способствует развитию социокультурных и межкультурных компетенций. Чтение обогащает словарный запас учащихся, помогает сформировать грамотную устную и письменную речь [2, с. 36].

Читайте также:  Урок английского языка в 5 классе на тему "Природа(животные в зоопарке)"

На сайте British council представлен один раздел на обучение чтению «Reading practice». В данном разделе – 3 уровня: от самых простых тем («Toys», «Birthday») до самых сложных («Food waste», «Digital citizenship»). Структура данного раздела такая же, как и в других: дотекстовый этап, текстовый, послетекстовый и обсуждение.

Ereading Worksheets — это сайт, на котором собраны тексты начального уровня на английском языке. Но это еще не все: помимо текстов и заданий на общее понимание прочитанного, есть упражнения для отработки определенных навыков чтения. Например, если ученик с трудом запоминает персонажей, то ему предложат прочитать рассказы, содержащие множество описаний внешности и характера персонажей. Есть задания на понимание основной мысли текста или переносного значения слов. Это отличный инструмент для тех, кто хочет поработать над своими слабостями в практике чтения. На сайте также можно найдете длинный список вещей, которые можно улучшить, от общих аспектов до грамматических тонкостей.

Глава 2. Комплекс упражнений с использованием компьютерных программ по развитию различных видов речевой деятельности на английском языке

2.1. Обучение аудированию

Lyrics Training:

Ex. 1. Listen to the song Snowman by Sia and fill in the gaps.

Don’t cry, __________, not in front of me

Who’ll _____________ if you can’t catch me, darling

If you can’t catch me, ________

Don’t cry ________, don’t leave me this way

A _______________ can’t hold me close, baby

Can’t hold me close, baby

I want you to know that I’m ___________

Cause I’m Mrs. Snow, ’til death we’ll be __________

Yeah ______________, my home for _________

So come on let’s go

Let’s go _________ and hide from _______

I love you _________ where we’ll have __________

Yes, let’s hit the ____________ and live ________

Please don’t cry no tears now

It’s Christmas, baby

My snowman and me

My snowman and me

Who’ll ______________ if you don’t have ears, baby

If you don’t have ears, baby

I want you to know that I’m _____________

Cause I’m Mrs. Snow, ’til death we’ll be _________

Yeah you are my home, my home for ___________

So come on let’s go

Let’s go ___________ and hide from ____________

I love you ____________ where we’ll have ____________

Yes, let’s hit the ____________ and live ___________

Please don’t cry ______________ now

It’s Christmas, baby

My snowman and me

My snowman and me

Ex. 2. Listen to a conversation and fill in the gaps [8].

MAKING AN APPOINTMENT

A: Hello? I’d like to _________ an appointment.

B: Hello! What time would you like to ________?

A: Well, I only like Jane ____________.

B: Jane comes in to work at _________ today.

A: That _________! Sign me up.

B: You’ll be coming in for a _______, yes?

A: I’d also like to _______ my _________.

B: That will be no problem. Can I __________?

A: My name is Sarah.

B: Alright, Sarah, we’ll be ___________ you!

A: Alright, thank you!

B: See you soon!

Ex. 3. Listen to a conversation and put the sentences in the right order [10].

MISSING THE BUS STOP

  • This bus ride is taking forever.

  • Did we miss our stop?

  • I don’t know. We may have missed our stop.

  • Yeah, we did miss it.

  • Didn’t you say you knew where to get off the bus?

  • I’m not sure.

  • I think we have a little ways to go.

  • Are you serious?

  • I can’t catch the bus with you anymore.

  • Where do we get off at?

  • Sorry.

  • I know.

2.2. Обучение говорению

A2: SHOWING INTEREST [12]

Do the preparation exercise first. Then watch the video and do the exercises to check your understanding and practise the language.

You’re joking!; No way!; Oh, no!; How cool!; Really?; That’s brilliant!; Poor you.; That’s great!; I’m sorry to hear that.

What to say when you hear good news

What to say when you hear bad news

What to say when you hear surprising news

Task 1. Are the sentences true or false?

1. Noelia thinks that the weather in the UK is horrible.

True False

2. Bob has always lived in the UK.

True False

3. Bob broke his leg in the summer.

True False

4. Bob still has problems with his leg today.

True False

5. Bob met his wife when he was in the hospital.

True False

6. Bob and his wife have been together for 14 years.

True False

Task 2. Match the two parts of the phrases.

you live in Canada!; you.; to hear that.; way!; cool!; joking!

1). I didn’t know that

2). How

3). You’re

4). I’m sorry

4). Oh, no. Poor

5). Sorry

Task 3. Complete the dialogue.

to hear; joking; you; didn’t know that; Really; no; that’s; way

A: It’s so rainy today.

B: Yes, but the weather was even worse when I was on holiday last week.

A: _________? I ________ you were on holiday last week!

B: We went to the beach but we had a horrible time.

A: Oh ______! You’re ___________ !

B: I wish I was. The hotel was terrible and the food was really bad.

A: No ___________ ! I’m sorry _________ that. Poor __________ .

B: But something good happened. We met some really nice people.

A: Oh, __________ great!

B: Yes, I suppose it is!

B1: RESPONDING TO NEWS [11]

Do the preparation exercise first. Then watch the video and do the exercises to check your understanding and practise the language.

Put the phrases in the correct groups

On wow! Congratulations!; I’m really pleased for you!; I’m so sorry; That’s wonderful!; Well done.; What a shame.; Oh dear!; Oh no, that’s awful!

Responding to good news

Responding to bad news

Task 1. Put the events in the story in order.

Noelia finds out that she hasn’t won the award.

Noelia destroys the magazine in anger.

Noelia is waiting for an email.

Noelia finds out she’s won a prize.

Yuna tries to make Noelia feel better.

Yuna congratulates Noelia.

Task 2. Match the two parts of the phrases.

wonderful!; believe it!; for you.; done!; dear.; do anything to help?; awful.; shame.

1). I can’t

2). Congratulations! That’s

3). I’m really pleased

4). Oh

5). Oh no, that’s

6). Well

7). What a

8). Can I

Task 3. Complete the dialogue.

Congratulations; believe; happened; pleased; wonderful; shame; awful; dear.

A: Hey! Good news. They liked the presentation!

B: Oh wow! ____________ !

A: Thank you! I was so nervous. I can’t _________ it!

B: That’s ________ . Well done. I’m really _________ for you.

A: How are you anyway?

B: Not so great, actually.

A: Oh _________ . What’s __________ ?

B: I didn’t get the job.

A: Oh no, that’s __________!

B: It’s OK.

A: I’m so sorry, really. What a ____________ !

B: Thanks. Anyway … we should celebrate your presentation!

A1: MEETING NEW PEOPLE [9]

Do the preparation exercise first. Then watch the video and do the exercises to check your understanding and practise the language.

Put the words in the correct order to make sentences.

1). must; be; You; Vanya.

____________________________________

2). am; I; Yes.

____________________________________

3). Nice; you.; meet; to

____________________________________

4). was; your; journey?; How

____________________________________

5). It’s; to; be; here!; great

____________________________________

6). This; Vanya.; is

____________________________________

7). Yuna.; Hi,; I’m

____________________________________

8). to; the; Welcome; team!

____________________________________

Task 1. Are the sentences true or false?

Читайте также:  Презентация к уроку английского в 3 классе по теме "Winter"

1. Paul meets Vanya when she arrives.

True False

2. Emir offers to show Vanya the office.

True False

3. Vanya had a bad journey.

True False

4. Vanya is happy to be at the office.

True False

5. Emir offers Vanya a glass of water.

True False

6. Emir introduces Vanya to Yuna.

True False

Task 2. Put the sentences in the correct order.

___So how was your journey?

___You too. Can I show you the office?

___Are you Paul?

___Ah, Yuna, this is Vanya.

___Perfect. Thanks.

___Yes, I am. Nice to meet you!

___It was fine and it’s great to be here.

___No, I’m not. I’m Emir. You must be Vanya.

___Hi, I’m Yuna. Nice to meet you – welcome to the team!

Task 3. Write the word to fill the gaps.

Omar: Hi. ________you Gabriella?

Anna: No, _______ not. But she asked me to meet you. I’m Anna. You _______ be Omar.

Omar: Yes, I am! Nice to _______ you.

Anna: You __________ . Can I show you the school?

Omar: Perfect. ___________ .

Anna: So __________ was your journey?

Omar: It __________ OK, thanks.

Anna: Ah, Matt, _________ is Omar.

Matt: Hi, I’m Matt. Nice to meet you, Omar. __________ to the class!

B2: DISCUSSING ADVANTAGES AND DISADVANTAGES [5]

Do the preparation exercise first. Then watch the video and do the exercises to check your understanding and practise the language.

Put the words in the correct order.

1). the; one; On; hand….

______________________________

2). the; other; hand….; on; But

______________________________

3). see; I; you; mean.; what

______________________________

4). I’m; not; just; sure.

______________________________

5). be; an issue; with; that.; could; There

______________________________

6). you’re; where; see; from.; coming; I

______________________________

7). There; are; advantages.; lots; of

______________________________

8). I; the; But; can also; disadvantages.; see

______________________________

Task 1. Are the sentences true or false?

1. Noelia thinks it would be a good idea to have a trampoline in the office.

True False

2. Yuna has her best ideas when she’s at her desk.

True False

3. Noelia has never been on a trampoline.

True False

4. Yuna is worried about what the clients would think of the trampoline.

True False

5. Noelia thinks that trampolining is good for your health.

True False

6. Yuna says yes to Noelia’s idea.

True False

Task 2. Complete the sentences.

other; hand; issue; disadvantages; coming; advantages; mean; sure

1. On the one _____________ it’s a lovely idea.

2. But on the ____________ hand it could be noisy.

3. I see what you ______________ .

4. I’m just not _______________ if a trampoline is necessary.

5. There could be an ____________ with the clients seeing us jumping around.

6. I see where you’re ___________ from, but I think our clients will love it!

7. There are lots of ___________ to trampolining. It’s good for you.

8. I can also see the ____________ . What if someone hurts themself?

Task 3. Write one word to fill the gap.

A: Let’s travel by train to the Glasgow conference next month.

B: I’m ____________ sure. I think I’d prefer to fly.

A: Really? On the __________ hand flying is quicker, but on the ___________ hand the train is more relaxing.

B: I see ___________ you’re coming from, but I still think the plane is the best option.

A: There are lots of advantages ______________ the train. It’s cheaper and more environmentally friendly.

B: Yes, but I can also ____________ the disadvantages. It’s a long journey and there are often delays.

A: I see ____________ you mean, but we could work on the train and see the Scottish countryside.

B: OK. I’m not saying yes but I’ll think ___________ it!

2.3. Обучение письму

A1: A TEXT MESSAGE INVITATION [3]

Read the text and do the tasks.

Task 1. Are the sentences true or false?

This is a formal conversation about work.

True False

They will both finish work late.

True False

This is the first time they are working late.

True False

They know what time they will meet.

True False

They are going to have a drink.

True False

They are not going to eat.

True False

They know where they will meet.

True False

They will send more messages before they meet tonight.

True False

Task 2. Put the messages in order to make a conversation.

Alex: See you later. Work hard

Alex: I can wait. Msg me when you leave?

Alex: Hey Jamie, want to go for dinner?

Jamie: Now??? I’m still at work!

Jamie: OK! See you later!

Alex: Right now lol

Jamie: Hey. Cool, what time?

Task 3. Complete the sentences.

sentences; abbreviations; emojis; full stop

1. For text messages, you don’t need to write complete ________ .

2. You can use ________ like ‘LOL’ or ‘IDK’ to save time.

3. Use __________ to add feelings.

4. You don’t need to use __________ (.) at the end of messages.

B1: A THANK-YOU MESSAGE [4]

Read the text and do the tasks.

From: Paco

To: Maria

Subject: Thanks

Hi Maria,

I hope you’re well.

I’m just writing to say thanks for your help on the project last month. We really appreciate you stepping in to support us. I know you had to put in extra hours to catch up on your own work, so thank you very much.

Your expertise was vital for this project and we couldn’t have finished it successfully without you. You really helped us and we hope to work with you again on future projects.

I’ll be in touch again soon about possible future collaborations. I look forward to working with you more closely this year.

All the best,

Paco

Task 1. Are the sentences true or false?

1. Paco and Maria are both working on the same project at the moment.

True False

2. Paco and Maria usually work on the same team.

True False

3. Maria helped Paco and his team finish a project on time.

True False

4. When Maria helped Paco, she also completed her own work very easily.

True False

5. Maria has specialist knowledge which helped the project.

True False

6. Paco wants to work with Maria again.

True False

Task 2. Complete the sentences.

just writing; thanks again; work with you; very helpful; a lot of expertise; forward to hearing

1. I’m __________ to say thanks for your help.

2. Your work on this was ______________ .

3. I know you had to catch up on your own work, so ______________ .

4. You have ____________ in this area.

5. I hope to ___________ more closely this year.

6. I look __________ your thoughts on the new project.

Task 3. Write one word to fill each gap.

1. I’m just writing __________ say thanks _________ your help with the presentation last week.

2. Thank you so much for stepping __________ to help.

3. I know you had to put ____________ extra hours to catch __________ on your own work.

4. We hope to work __________ you again ____________ future projects.

5. I’ll be __________ touch again soon.

6. I look forward ________ working with you more closely.

2.4. Обучение чтению

На сайте British council представлен один раздел на обучение чтению «Reading practice». В данном разделе – 3 уровня: от самых простых тем («Toys», «Birthday») до самых сложных («Food waste», «Digital citizenship»). Структура данного раздела такая же, как и в других: дотекстовый этап, текстовый, послетекстовый и обсуждение.

Для примера рассмотрим текст «Harry Potter film review» для 3 уровня.

Этап 1: Соедини слова с их определением.

Читайте также:  Китайский новый год

Этап 2: Чтение текста «Film review: the Harry Potter film series» объемом 1500 печатных знаков.

Этап 3: Выполнение послетекстовых упражнений. Цель: контроль понимания прочитанного:

  • Дополни предложения.

  • Ответь: правильные ли предложения или нет?

The Harry Potter films are famous all over the world.

true

false

There are six films in the series.

true

false

Harry discovers that his parents were wizards when he’s 11.

true

false

Harry’s best friend is Lord Voldemort.

true

false

Этап 4: Обсудите: «Do you like the Harry Potter films? What other films do you like? Tell us about them!» [6].

В качестве еще одного примера на сайте British Council рассмотрим текст Lunar New Year:

Этап 1: Соедини слова с их определением.

to kneel, to prosper, respect, fortune, an emperor, to bow, a cycle, to reward

a group of events that happen in an order and are often repeated

a male ruler or king

to give something to someone for their good work or behavior

admiration for someone

to rest your body on your knees

to bend forward the top of your body to show respect

to be successful and become rich

what will happen to you [7].

Этап 2: Чтение текста «Lunar New Year» объемом 2700 печатных знаков.

Этап 3:

Упр. 1. Are the sentences true or false?

The date of the lunar new year changes every year.

True False

In the story, all the animals in the country joined the Emperor’s race.

True False

Young people in Korea give their parents money.

True False

In China, it would be unlucky to give someone 88 dollars.

True False

Eating rice cake soup is a way of showing you are now a year older.

True False

In Korea, the round shape of the rice cakes does not have any special meaning.

True False

Street performers in China may dress up as a dragon or tiger.

True False

All the Lunar New Year celebrations are about hoping for a good year ahead.

True False

Упр. 2. Where do people do these things to celebrate Lunar New Year? Put them in the correct group.

People eat a square rice cake; people invite someone special to visit their house; people think it is lucky to eat fish; people use firecrackers; young family members bow deeply to older ones; people play a game called ‘yunnori’.

China

Korea

Vietman

Рассмотрим комплекс упражнений с сайта Ereading Worksheets.

THE COLISEUM [13]

Read the text and do the tasks

1. Which happened first?

a. An earthquake damaged the Coliseum.

b. The Coliseum was struck by lightning.

c. The Coliseum appeared on the back of a coin.

d. The Coliseum was used as a castle.

2. When did the Romans finish building the Coliseum?

a. The year 70 b. The year 523

c. The year 80 d. The year 240

3. What caused the fire that damaged the upper levels of the Coliseum?

a. A bolt of lightning

b. Rowdy people who came to watch the events

c. An attacking army

d. An angry mob

4. For which purpose was the Coliseum not used?

a. People fought other people in it.

b. It was a private castle.

c. People fought animals in it.

d. It was a meeting place for the government.

5. Which caused the most damage to the Coliseum?

a. Fires b. Earthquakes

c. Wars d. Hurricanes

6. What did the people do with the stones that they took from the Coliseum?

a. They repaired buildings. b. They sold them.

c. They used them as weapons. d. They used them as tombstones.

7. Which best defines the word gruesome as it is used in the second paragraph?

a. Exciting b. Funny

c. Horrifying d. Boring

8. Which best describes the main idea in the last paragraph?

a. This is about all the things the Coliseum has been used for throughout history.

b. This is about how the Coliseum is a popular place to visit today.

c. This is about how the Coliseum is a symbol that many people know.

d. This is about how the Coliseum is used today.

9. Which was not a way in which the Coliseum was damaged over the years?

a. Earthquake b. Tornado

c. Lightning d. Fire

10. Which statement would the author most likely agree with?

a. The Coliseum should be replaced with a building that is not damaged.

b. The Coliseum has its place in history but it is not useful today.

c. The Coliseum should be used for fighting once again.

d. The Coliseum is very old and has been used for many purposes.

Why was the Coliseum repaired after the fire but not after the earthquake? Use the text in your answer.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Why did the fire only damage the upper levels of the Coliseum? Refer to the text in your answer.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Why is the Coliseum still important today? Use the text in your answer.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

При такой работе, используя интернет-ресурсы, учащиеся смогут развивать навыки чтения. Такие задания, на наш взгляд, помогут мотивировать учащихся к изучению иностранного языка, осознать, что обучение – это интересный и современный процесс.

Заключение

Используя информационные ресурсы сети Интернет, можно интегрировать их в учебный процесс, чтобы более эффективно решать ряд дидактических задач в обучении английскому языку:

а) формировать навыки и умения чтения, непосредственно используя материалы сети разной степени сложности;

б) улучшить восприятия на слух с использованием аутентичных аудиотекстов в Интернете;

в) улучшить навыки письма;

г) дополнить активный и пассивный словарный запас лексикой современного английского языка;

д) сформировать устойчивую мотивацию иноязычной деятельности учащихся на занятиях на основе систематического использования «живых» материалов, обсуждения не только вопросов к текстам учебников, но и актуальных вопросов, интересующих всех.

При работе с компьютерными технологиями меняется и роль учителя, основной задачей которого является поддержка и направление развития личности учащихся, их творческий поиск. Отношения с учащимися строятся на принципах сотрудничества и совместного творчества. В этих условиях неизбежен пересмотр сложившихся сегодня организационных форм учебной работы: увеличение самостоятельной индивидуальной работы учащихся, отход от традиционного урока с преобладанием объяснительно-иллюстративного метода обучения, увеличение в объеме практической и творческой работы.

Таким образом, интернет пространство содержит огромный культурно-дидактический потенциал, который уже используется в образовании во всем мире. Однако для оптимального и эффективного использования ресурсов сети в образовательных целях необходима огромная исследовательская работа, результаты которой позволят определить общие и частные принципы работы, критерии выбора сетевых ресурсов.

Список использованных источников

  1. Кудинова О. А. Современные интернет-технологии как метод обучения говорению в период дистанционного обучения / О. А. Кудинова // Современные исследования социальных проблем. – 2020. – С. 120.

  2. Сехпеян А.Б. Использование интернет-ресурсов при обучении поисковому чтению / А. Б. Сехпеян // The Scientific Heritage. – 2021. – С. 36.

  3. A text message invitation [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/writing/a1-writing/a-text-message-invitation

  4. A thank-you message [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/writing/b1-writing/a-thank-you-message

  5. Discussing advantages and disadvantages [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/speaking/b2-speaking/discussing-advantages-and-disadvantages

  6. Harry Potter film review [Электронный ресурс]. – Режим доступа: [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/reading-practice/harry-potter-film-review

  7. Lunar New Year [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/magazine-zone/lunar-new-year

  8. Making an appointment [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.rong-chang.com/speak/s/everyday08.htm

  9. Meeting new people [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/speaking/a1-speaking/meeting-new-people

  10. Missing the bus stop [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.eslfast.com/robot/topics/transport/bus06.htm

  11. Responding to news [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/speaking/b1-speaking/responding-to-news

  12. Showing interest [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/speaking/a2-speaking/showing-interest

  13. The Coliseum [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.ereadingworksheets.com/worksheets/reading/nonfiction-passages/coliseum/

  14. The zoo [Электронный ресурс]. – Режим доступа: [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/speak/the-zoo

29

Оцените статью
Английский язык
Добавить комментарий