Виды упражнений на уроках английского языка

Самоучитель

Виды упражнений применяемых на уроках английского языка. Рецептивные упражнения нацелены на изучение нового материала, репродуктивные упражнения нацелены на употребление и применение и коррекцию знаний ранее изученного, продуктивные упражнения нацелены на воспроизведение знаний.

Просмотр содержимого документа
«Виды упражнений на уроках английского языка»

10

УПРАЖНЕНИЯ

ПО АНГЛИЙСКОМУ

ЯЗЫКУ

УЧИТЕЛЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Витушко Екатерины Евгеньевны

«МОУ» Изобильненская школа

Г. Алушта.

АПРЕЛЬ – 2015год.

  1. РЕЦЕПТИВНЫЕ УПРАЖНЕНИЯ

1.) listening

  • 1. Listen to the text and be ready to do the task to it

The blind man and the great artist

  Ever day in one of the streets of Vienna you could see a blind man playing the violin. His dog sat near him with a cap in its mouth. People, who were passing  them, dropped coins into the cap.

  One day, when the weather was very cold, the man was playing for a longtime, but nobody wanted to give him anything.The poor man thought thathe would have to go to bed without supper.He was so tired and so weak that he stopped  playing.

  At the moment a young man came up to him and asked him why he hadstop-ped playing.The blind man said he had played for two hours butnobody had given him anything."Give me your violin. I shall help you", saidthe man. And with these words he began to play.He played so well thatpeople began to gather  and soon there was a big crowd.Everybody waseager to listen to the fine music and to thank the young man for thepleasure.

  Soon the cap was full of money."I don’t know how to thank you", said the  blind man. "Who are you?" "I am Paganini", was the answer.

  • 2. Pos-tlistening.

Match the following English expression to their Russian equivalents.

1 a blind man a кидать монеты

2 to drop coins b никто ничего не дал

3 nobody gave me anything c все хотели послушать

4 soon there was a big crowd d слепой

5 everybody was eager to listen e вскоре собралась толпа

  • 3. Choose the correct variant.

  • 1 every day on the streets of Vienna you could see a blind man … .

a) playing football

b) playing the guitar

c) playing the violin

  • 2 People, who were passing the blind man and his dog,… .

a) dropped coins

b) gave them some food

c) fed the dog

  • 3 One day the weather was … .

a) cool

b) very cold

c) rainy

  • 4 Everybody … to listen to the fine music

a) wanted

b) was eager

c) wished

  • 5 At that moment … came up to him

a) an old man

b) a young man

c) a woman

2. Reading

1. Read the text

There are more than eighty parks in London. The best known parks near the centre of London are Hyde Park, Regent’s Park, St James’s Park and Kensington Garden. Hyde Park is a large park of three hundred and forty acres. In the 16th century King Henry V111 hunted wild animals in the park. Today people walk in the park or sit on the grass. The Serpentine is the lake in the middle of Hyde Park. In summer you can swim there or go out in a boat. It is also famous for its "Speaker’s Corner". Regent’s Park is larger than Hyde Park. The London Zoo is in Regent’s Park. There are more than six thousand animals and birds in the Zoo. You can also visit the Zoo by boat. The boat goes along the Regent’s Canal. There is also an open-air theatre in Regent’s Park. You can see Shakespeare’s plays there in summer. St James’s Park is the oldest and the smallest of these three parks. It is very near Buckingham Palace. The lake and gardens in St James’s Park are very beautiful.

  • Выберите наиболее удачный заголовок для прочитанного рассказа.

A. London 
B. Parks of London 
C. London Zoo 
D. Hyde Park

  • 2. Закончите предложение в соответствии с содержанием текста, выбрав правильный вариант.

Читайте также:  Технологическая карта (He likes jelly)

People like to go to Hyde Park because…

A. … There is a Zoo in Hyde Park. 
В. … They hunt wild animals. 
C. … They like to spend, time there, to walk, to swim or go out in a boat.
D. … They like to speak in the «Speaker’s Corner".

  • 3. Объясните причину, выбрав правильный вариант.

Why did King Henry V111 like Hyde Park?

A. He walked and swims and goes in a boat in Hyde Park. 
B. He hunted wild animals in Hyde Park.
C .He had tea-parties in Hyde Park. 
D. He played football in Hyde Park.

  • 4. Выстройте предложения в последовательности, соответствующей содержания текста.

1. There are more than six thousand animals and birds in the Zoo. 
2. Hyde Park is also famous for its "Speaker’s Corner". 
3. St. James’s Park is the oldest of these parks. 
4. There are more than eighty parks in London. 
5. The Lakes and gardens in St James’s Park are very beautiful.

  • 5. Переведите на русский язык

King Henry VIII hunted wild animals in the park. 
In summer you can swim there or go out in a boat.

  • 6. Задайте вопросы к предложениям, начиная их словами, данными в скобках

1. King Henry V111 hunted wild animals in the park /what? / 
2. The boat goes along the Regent’s Canal /where? / 
3. In summer you can swim there. /when? /

3. Text- puzzle.

1. Учитель раздаёт учащимся листочки с отрывками из текста. Учитель читает текст.

At school.

This is our classroom. It is light, clean and large. The room is nice. Its ceiling and walls are white, its floor is brown.

There is one door and three windows in it. When it is warm, they are open. When it is cold, they are shut. The door is always shut when we have our lessons.

There is a blackboard on the wall. We write on it. On the blackboard there are some words. They are English words. We read them: "We want to know English."

We sit on chairs in front of desks. The desks are nice and green.

The teacher’s desk in near the blackboard. There are not many pupils in our class. There are only seventeen in it.

Today fifteen pupils are present, two are absent.

We learn many subjects at school. They are: Russian, English, history, literature, mathematics, physics, chemistry, biology, geography and physical training (or PT).

2. Учащиеся обсуждают текст затем приклеивают на лист А4 текст в правильном порядке. Учащиеся прослушав текст учителем снова убеждаются в правильности (неправильности) соблюдения последованности составленного ими текста.

II. РЕПРОДУКТИВНЫЕ УПРАЖНЕНИЯ

1. GAME. Игра на тему «Furniture»

Читайте также:  Сообщение "Александр Попов. Знаменитый пловец"

Данная игра проходит по правилам игры « Морской бой». Учащиеся делятся на 2 команды . Обеим командам выдаются листы с одинаковым схематическим расположением комнаты:

Дается одинаковый список мебели, которую дети схематически изображают в своих комнатах. Например:

chair — стул
armchair — кресло
table — стол
desk — письменный стол
dressing table — туалетный столик
bed — кровать
sofa/couch — диван
foldingbed — раскладушка
wardrobe — платяной шкаф
cupboard — шкаф для посуды
shelf — полка
sideboard — сервант
bookcase — книжный шкаф
fireplace — камин
wall unit — мебельная стенка

  • Команды отгадывают местонахождение мебели у своих сверсников, используя вопрос:

Is there … on(in, near…)….?

В ходе игры хорошо отрабатывается постановка вопроса, повторяется лексика и предлоги местонахождения.

  • В конце игры учитель подводит итог деятельности команд и оценивает работу каждого ученика по отдельности.

  • 2. Grammar – Грамматика модальный глагол TO BE

Мы говорим: я — учитель, ты — ученик… В английском обязательно ставится связка: я естьучитель, ты есть ученик, они есть англичане, дерево есть высокое, Лондон есть столица Англии… В качестве связки используются разные формы глагола beam [æm], are [ɑ:], is [iz]. Когда-то и наши предки говорили: аз есмь, ты еси… В русском эти формы глагола бытьисчезли, в английском они сохранились и процветают.

The Present — Настоящее время

The Singular — Единственное число

am a teacher.
You are a boy.
Tim is English.
Jane is English.
A tree is high.

Я учитель.
Ты мальчик.
Тим англичанин.
Джейн англичанка.
Дерево высокое.

The Plural — Множественное число

We are Russian.
You are Russian.
They are English.

Мы русские.
Вы русские.
Они англичане.

Теперь с помощью частицы not будем отнекиваться и всё отрицать. Определим, кто есть кто, вернее, кто не есть кто, используя old [ould] (старый, старая, старое); young [jʌŋ] (молодой, молодая, молодое); high [hai] (высокий, высокая, высокое) и уже знакомые нам English иRussian.

Negation — Отрицание

The Singular — Единственное число

am not young.
You are not English.
You are not old.
He is not old.
She is not old.
The tree is not high.
It is not old.

Я не молодой.
Ты не англичанин.
Ты не старый.
Он не старый.
Она не старая.
Дерево не высокое.
Оно не старое.

The Plural — Множественное число

We are not young.
You are not old.
They are not high.

Мы не молодые.
Вы не старые.
Они не высокие.

Exercise 2. Put in the missing words. — Вставьте пропущенные слова (это формы глагола be).

  1. Nick 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     young.

  2. Виды упражнений на уроках английского языка

     old.

  3. Ann 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     English.

  4. You 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     Russian.

  5. They 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     little.

  6. We 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     fine.

  7. Two and two 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     four.

  8. How 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     you? — I 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     fine.

  9. How 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     Tim? — He 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     OK.

  10. How 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     his mum? — She 

    Виды упражнений на уроках английского языка

     all right.

Читайте также:  Рабочая программа для 3 кл

Exercise 3. Make these sentences negative using not. — Сделайте эти предложения отрицательными, используя частицу not.

  1. Виды упражнений на уроках английского языка

     They are Russian.

  2. Виды упражнений на уроках английского языка

     Ann is big.

  3. Виды упражнений на уроках английского языка

     Tim is Russian.

  4. Виды упражнений на уроках английского языка

     I am little.

  5. Виды упражнений на уроках английского языка

     One and one is four.

  6. Виды упражнений на уроках английского языка

     London is little.

  7. Виды упражнений на уроках английского языка

     We are English.

  8. Виды упражнений на уроках английского языка

     A tree is red.

  9. Виды упражнений на уроках английского языка

     They are young.

  10. Виды упражнений на уроках английского языка

     That is all.

3. Weather forecast

  • Учащимся раздаются карточки с описание погодных явлений

Виды упражнений на уроках английского языка

  • Учащиеся с помощью карточек и учителя описывают картинки:

Картинки с изображением: весны, осени, лета, зимы.

  • Учащиеся составляют прогноз погоды на неделю и зачитывают его

Monday, the 13-th of April

Tuesday, the 14-th of April

Wednesday, the 15-th of April

Thursday, the 16-th of April

Friday, the 17-th of April

Saturday, the 18-th of April

Sunday, the 19-th of April

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

Виды упражнений на уроках английского языка

  • Учащиеся зачитывают прогноз погоды выступая в роли ведущих прогноза на телеканале.

III. ПРОДУКТИВНЫЕ УПРАЖНЕНИЯ

1. Describing appearance. Опиши своего друга/подругу.

Виды упражнений на уроках английского языка

My friend

Например:

I would like to tell you about my best friend.  Her name is Lena. We know each other for many years. She is my next door neighbor. I always recognize her among many others. She is a girl of average height with a long curly blond hair.  Lena has a sporty constitution. She is lean and slender build. Her skin has a cream-white color. Her face is oval. Lena has a straight nose and thick protruding lips. Her face is covered with freckles. Lena’s eyes are very beautiful. They are of deep green color, which reminds emerald. Her face is always kind and well-wishing . She often smiles and she’s always optimistic.  Lena is very pretty girl and a true friend

2. How can I get to… ? Как я могу добраться до…?

  • Учащиеся составляют карту города (на подготовленном учителем ватмане с помощью картинок зданий) где указаны следующие здания:

Bar, swimming pool/baths, library, hospital, gallery, zoo, café, cinema; theater, kiosk, bridge, museum, nightclub, memorial, monument, hairdresser’s, post office, restaurant, stadium, theatre, circus.

  • Учащиеся в форма диалога спрашивают как им добраться до какого- либо здания.

P.1: Еxcuse me. How can I get to the cinema?

P.2:… turn to the right/left….

3. Magic box. Волшебная коробка

Виды упражнений на уроках английского языка

  • Перед учащимися стоит коробка в которой находятся различные предметы. (ручка, карандаш, расческа, ластик, мячик, скрепка, степлер, очки, перчатки, кубик и т.д).

  • Учащиеся по одному подходят к коробке (коробка закрыта тканью, чтобы учащиеся не смогли увидеть находящиеся там предметы) и просовывают руку внутрь коробки, описывают находящийся там предмет и называют его (если учащийся не может назвать предмет по его описанию одноклассники помогают ему)

  • Учащиеся описывают предмет с помощью фраз:

It’s a flat, angular-угловатый, asymmetrical-ассиметричный, bulbous-выпуклый, clean— гладкий, conical-конусообразный, cubic— кубический, flat— плоский, pointed-острый, round-круглый, oval — овальный.

Оцените статью
Английский язык
Добавить комментарий